06-07-2017 | Nieuws

Reisbranche positief gestemd, maar reiziger mijdt ‘risico-bestemmingen’ en drukte Schiphol

Het vertrouwen van ondernemers in de reiswereld ligt beduidend hoger dan dat van andere ondernemers in zakelijke dienstverlenende sectoren, laten de resultaten van ‘Trust in travel’ 2017-1 zien. Brandhaarden worden gemeden, men zoekt andere bestemmingen. De drukte op Schiphol leidt tot pogingen elders te vertrekken.

Ruim 50% – 60% van de reisondernemers kijkt terug op een daadwerkelijke groei in de afgelopen wintermaanden ten opzichte van het winterseizoen een jaar eerder. Dat komt overeen met wat men een half jaar geleden ook verwachtte. Per saldo, het verschil tussen reisondernemers die meer of juist minder scoren, komt de index uit op  +29, even hoog als een half jaar geleden (+31), terwijl andere zakelijke dienstverlenende sectoren blijven steken op +17 (Conjunctuurenquête Nederland, 2e kwartaal 2017). De verwachtingen voor het lopend seizoen zijn nog iets hoger en geeft een index van +35.
Opvallend is dat veel reisorganisaties (32%) de klantloyaliteit zien toenemen. Zij slagen erin om mensen in een tijd van internethoppen toch blijvend aan zich te binden.

80% van de reisondernemingen merkt dat brandhaarden in toenemende mate worden gemeden. Er wordt opgemerkt dat er een schaarste aan ‘veilige’ bestemmingen dreigt. Toch gaat men niet minder op vakantie, alleen zoekt men andere bestemmingen. Over Turkije is men positief gestemd. Dat wordt nu nog sterk gemeden, maar 40% van de ondernemers verwacht dat bestemming Turkije nog dit jaar zal aantrekken.

De drukte op Schiphol blijkt een serieus probleem. 61% meldt dat reizigers vragen om een ander vertrekmogelijkheid.

42% van deze reisorganisatoren gaat registreert en verwacht vooral een groei van verre reizen. Reizen per trein en bus ziet men nu al 3 seizoenen op rij afnemen.
Lag de loyaliteit van de reiziger afgelopen winter nog op  +26% (per saldo zag 26% van de reisondernemingen de loyaliteit toenemen),  de positieve verwachting van de reisondernemer is dat deze komende zomer verder toeneemt tot maar liefst 42%.
Na de zomer, als reislustig Nederland weer aan het werk is en nadenkt over zijn volgende vakantie, zal blijken of de positieve verwachtingen van deze ondernemers in reizen realistisch zijn geweest.

Er zijn op dit moment geen bijeenkomsten gepland.