Vertrouwen

Game-industrie 2016-1

Gaming

Vertrouwensindex
+ 41  
+ n.v.t. verwachting

 

Gaming 2016-1 Terugblik bedrijfsmatig

negatiefsaldopositief
Omzet– 6%+ 52%+ 58%
Omvang van de opdrachten-6%+ 21%+ 27%
Bedrijfsresultaat– 6%+ 48%+ 55%
Aantal medewerkers (fte)– 3%+ 48%+ 52%
Beschikbaarheid goed personeel– 27– 9+ 18
Uitbesteed werk / flexibele inhuur– 9+ 18+ 27
Concurrentiepositie– 21+ 6+ 27
Meer/minder moeite acquisitie / pitch– 36– 36+ 0
Vertrouwensindex+ 35

De Gameindustrie noteert over het eerste half jaar 2016 in grote meerderheid groei, zowel van de omzet, het bedrijfsresultaat en het aantal medewerkers. Het ondernemersvertrouwen (+35) is dan ook hoog. De grootste zorgen bestaan ook hier bij de te leveren inzet voor acquisitie / pitch.

Gaming 2016-1 Terugblik inhoudelijk

negatiefsaldopositief
Kwaliteit/complexiteit van opdrachten– 3%+ 45%+ 48%
Noodzakelijke specialisatie in expertise– 3%+ 52%+ 55%
Inzet op scholing en ontwikkeling– 9%+ 18%+ 27%
Betekenis van Intellectueel Eigendom voor eigen bedrijf– 9%+ 33%+ 42%
Klantloyaliteit– 15%+ 12%+ 27%

Ook inhoudelijk meldt de Gaming Industrie over 2016-1 vooral positieve ontwikkelingen. Het meest over de kwaliteit/complexiteit van opdrachten, iets minder t.a.v. de betekenis van I.E. Ook neemt de noodzakelijke specialisatie in expertise in deze branche sterk toe.

Gaming 2016-1 Terugblik marktverschuivingen

negatiefsaldopositief
Werk in entertainment Gaming– 12%+ 21%+ 33%
Werk in applied Gaming– 9%+ 9%+ 18%
Internationale opdrachten– 9% + 21%+ 30%

De grootste groei vond plaats bij Entertainment Gaming en internationaal. Per saldo namen alle marktsegmenten toe.

Gaming 2016-2 Vooruitblik bedrijfsmatig

negatiefsaldopositief
Omzet– 7%+ 57%+ 63%
Nieuwe opdrachten/klanten– 7%+ 47%+ 53
Omvang van de opdrachten– 3%+ 30%+ 33%
Bedrijfsresultaat– 7%+ 57%+ 63%
Aantal medewerkers (fte)– 3%+ 30%+ 33%
Beschikbaarheid goed personeel– 27%– 20%+ 7%
Uitbesteed werk / flexibele inhuur– 7%+ 20%+ 27%
Concurrentiepositie– 7%+ 33%+ 40%
Meer/minder moeite acquisitie / pitch– 40%– 33%+ 7%
Vertrouwensindex+ 41

De verwachtingen voor 2016-2 zijn nog iets hoger dan over 2016-1 werd gerealiseerd. De vertrouwensindex bedraagt +41 en op de meeste kenmerken verwacht men groei. Men heeft zorgen over de beschikbaarheid van goed personeel (-20%) en ook hier moet steeds meer energie worden gestoken in acquisitie/ pitch.

Gaming 2016-12 Vooruitblik inhoudelijk

negatiefsaldopositief
Kwaliteit/complexiteit van opdrachten– 3%+ 43%+ 47%
Noodzakelijke specialisatie in expertise– 3%+ 43%+ 47%
Inzet op scholing en ontwikkeling– 0% + 27%+ 27%
Betekenis van Intellectueel Eigendom voor eigen bedrijf– 3%+ 30%+ 33%
Klantloyaliteit– 3%+ 33%+ 37%

Ook inhoudelijk zijn de verwachtingen van de Gaming industrie voor 2016-2  positief. Dat geldt ook voor de betekenis van het Intellectueel Eigendom voor het eigen bedrijf. Die is bij alle branches veel beperkter.

Gaming 2016-2 Vooruitblik marktverschuivingen

negatiefsaldopositief
Werk in entertainment gaming– 13%+ 20%+ 33%
Werk in applied gaming– 20%+ 3%+ 23%
Internationale opdrachten– 7%+ 50%+ 57%

De markt trekt vooral aan bij Entertainment Gaming en internationale opdrachten. Applied Gaming lijkt te stagneren.

Ervaringen met de validatie van Serious Gaming

%
Dat verloopt over het algemeen zinnig en goed7%
Dat duurt soms te lang20%
Dat duurt alsmaar langer en wordt onwerkbaarder10%
Niet van toepassing, niet betrokken bij validatie64%

Voor zover daarbij betrokken vindt een aanzienlijke meerderheid dat de validatie te lang duurt en dreigt onwerkbaar te worden.

Omvang bedrijf bij Gaming

%
1 – 10 fte43%
10 – 25 fte30%
25 – 50 fte13%
meer dan 50 fte13%

Leeftijd respondenten Gaming

%
jonger dan 25 jaar0%
25 – 35 jaar17%
23 – 45 jaar43%
45 – 55 jaar37%
ouder dan 55 jaar3%

Verantwoording

De vragenlijst is alleen uitgezet onder leden van de Dutch Gaming Association. Er zijn geen (significante) verschillen waargenomen al naar gelang de grootte van het bedrijf of leeftijd van de respondent.

Vanwege de uiteenlopende bedrijven die lid zijn van de DGA is bij de vraagstelling ook de antwoordmogelijkheid n.v.t. opgenomen. Deze is niet in de tabellen verwerkt, maar opgenomen onder de categorie ‘zelfde’.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In opdracht van:
Verantwoording

Hoe meten we de verwachtingen…